KÖP & LEVERANS

LEVERANSVILLKOR

LEVERANSTID

Normal leveranstid är mellan 3 dagar till 3 veckor beroende på produkt. Varor i lager levereras inom 1-3 arbetsdagar. Se information vid varje enskild vara. För specialprodukter vänligen kontakta oss för leveranstid.

Guldvarufabriken kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

För leverans utanför Sverige vänligen kontakta oss för mer information.

FÖRSENINGAR

Vi försöker alltid att hålla vårt löfte angående leveranstiden. Det kan dock uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att påverka leveranstiden. Exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Guldvarufabriken förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

När varan överlämnats till transportföretaget så är makten ur våra händer. Härifrån kan vi heller inte påverka leveranstiden.

Våra leveranstider gäller därför enbart den tid från det att vi mottar beställningen till dess att vi överlämnar det till transportföretaget. Vi kan således inte hållas till svars för eventuella förseningar som orsakats av ett transportföretag. 

Vid allvarliga förseningar hos leverantören kommer vi att kontakta kunden för att se om hen vill fullfölja beställningen.

RETUR & ÅNGERRÄTT

Vi följer lagen om distansavtal (14 dagar):

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. Om en returnerad vara har använts eller hanterats i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion, har vi rätt till avdrag för värdeminskningen på varan som kan uppgå till varans fullständiga pris. Guldvarufabriken förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning.

Varan returneras till:
Guldvarufabriken
Box 1091
251 10 Helsingborg

Ångerrätt

Varan returneras i originalförpackning tillsammans med alla intyg och garantipapper. Kunden står för den fraktkostnad som uppkommer i samband med returen. Vi rekommenderar att varan skickas rekommenderat via Postnord. Vi löser inte ut några postförskott.

Tänk på att ni ansvarar för varan under transporten.

Ångerrätten gäller inte för varor som specialtillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. Exempel på specialtillverkade varor är förlovningsringar eller varor som graverats.

OUTLÖSTA PAKET

Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.
Tänk på att liggtiden på Postnord är numera 14 dagar. Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95kr. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

För postförskottsförsändelse som ej löses ut debiterar vi frakt, expeditionsavgift samt en administrationsavgift, för närvarande 195kr.

GARANTIER

Våra produkter är garanterade i 2 år. D.v.s om en diamant sitter löst eller trillar ur på grund av dålig kvalitet på utfört arbete, rättar vi till felet kostnadsfritt.

Vår garanti gäller inte vid vårdslös hantering/användning av produkten. Den gäller inte heller om smycket har lämnats in för någon form av bearbetning hos någon annan än vår guldsmed. Smycken som lämnas in på garanti eller för reklammation inspekteras noggrant av våra guldsmeder och juvelfattare.

REKLAMATIONER

Guldvarufabriken tillämpar Kosumentköplagen vid reklamationer.

Vi åtar oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Felaktig eller skadad vara skall reklameras så fort som möjligt och varan skall återsändas i rekommenderat brev. OBS! Skicka ej postförskott.

Guldvarufabriken står för alla kostnader i samband med reklamationen. Glöm ej att ange namn och adress samt telefonnummer.

Var noga med att beskriva felet så vi kan rätta till det så fort som möjligt.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till transportföretaget direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Guldvarufabriken och skriva anledningen till returen på paketet. Informera oss sedan om returen antingen via mail eller telefon.

Våra kontaktuppgifter finner ni längst ner på hemsidan.

GDPR

Dataskyddsförordningen- GDPR
Guldvarufabriken värnar om en hög nivå av skydd för våra kunders personliga integritet. GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjat gälla i hela EU fr.o.m. den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Mycket är sig likt men kraven på hur företag får behandlar kunders personuppgifter skärps.

För att läsa mer om GDPR vänligen gå vidare till följande länk: Datainspektionen